Pierwsza zmiana sprzedawcy

 

JEŚLI odbiorca sam przeprowadza procedurę zmiany

  1. Odbiorca dokonuje wyboru sprzedawcy i zawiera umowę sprzedaży

    Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą - takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży i brak kar za przedterminowe rozwiązanie umowy.

    Odbiorca w gospodarstwie domowym, może zawrzeć wyłącznie umowę kompleksową, obejmującą zarówno sprzedaż energii elektrycznej, jak i świadczenie usług dystrybucji. W przypadku innych odbiorców konieczne może być zawarcie odrębnie umowy o świadczenie usług dystrybucji.

    Lista sprzedawców spośród których odbiorca może dokonać wyboru, tj. sprzedawców, z którymi współpracuje dany operator systemu dystrybucyjnego (na podstawie tzw. generalnych umów dystrybucji (GUD)), publikowana jest na stronie internetowej każdego operatora systemu dystrybucyjnego.

    Dodatkowo dla dwóch grup odbiorców energii elektrycznej, tj. dla odbiorców w gospodarstwach domowych oraz dla mikroprzedsiębiorców o przewidywanym rocznym zużyciu poniżej 100 000 kWh, Prezes URE udostępnia zestawienia ofert: https://maszwybor.ure.gov.pl/or/cenki/122,Zestawienie-ofert-sprzedawcow-energii-elektrycznej.html
  2. Zawarcie umowy o świadczenie usługi dystrybucji (opcjonalnie)

    Konieczność taka występuje wyłącznie w przypadku odbiorców innych niż gospodarstwa domowe, gdy umowa o świadczenie usługi dystrybucji nie została wcześniej zawarta, a umowa zawarta z nowym sprzedawcą nie jest umową kompleksową.

    Umowa o świadczenie usług dystrybucji zawierana jest z operatorem systemu dystrybucyjnego, do którego sieci przyłączony jest odbiorca. Umowę o świadczenie usług dystrybucji odbiorca powinien zawrzeć na czas nieokreślony.
  3. Wypowiedzenia obowiązującej dotychczas umowy sprzedaży

    Wypowiedzenia umowy sprzedaży energii elektrycznej albo umowy kompleksowej zawartej z dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej dokonuje odbiorca samodzielnie albo upoważniony przez niego nowy sprzedawca energii elektrycznej.

    UWAGA: zmiana sprzedawcy nie wymaga potwierdzenia rozwiązania umowy sprzedaży albo umowy kompleksowej przez dotychczasowego sprzedawcę.
  4. Nowy sprzedawca powiadamia operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży albo umowy kompleksowej

    Powiadomienie składa się nie później niż w terminie 21 dni przed planowanym terminem wejścia w życie umowy sprzedaży energii elektrycznej albo umowy kompleksowej. W treści powiadomienia wskazuje się datę rozpoczęcia sprzedaży energii (maksymalnie 90 dni od dnia złożenia powiadomienia).
  5. Weryfikacja powiadomienia

    Operator systemu dystrybucyjnego w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia, dokonuje jego weryfikacji i informuje nowego sprzedawcę o wyniku tej weryfikacji. W przypadku błędów lub braków formalnych operator systemu dystrybucyjnego  informuje nowego sprzedawcę o konieczności zmiany lub uzupełnienia tego powiadomienia, wykazując wszystkie błędy lub braki formalne. Jeżeli błędy lub braki formalne nie zostaną uzupełnione w terminie do 5 dni roboczych operator systemu dystrybucyjnego dokonuje negatywnej weryfikacji powiadomienia, informując o tym nowego sprzedawcę. Proces zmiany sprzedawcy zostaje wówczas przerwany.
  6. Zmiana sprzedawcy i rozpoczęcie realizacji nowej umowy

    Pozytywna weryfikacja powiadomienia skutkuje zmianą sprzedawcy i rozpoczęciem sprzedaży energii przez nowego sprzedawcę nie później niż w terminie 21 dni od dnia złożenia powiadomienia, chyba że w powiadomieniu określony został późniejszy termin.

    W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy. Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy - na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie końcowe.
  7. Ewentualne dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników)

    Realizacja zmiany sprzedawcy energii elektrycznej może wymagać dostosowania układów pomiarowo-rozliczeniowych do wymagań technicznych określonych w przepisach. Obowiązek dostosowania układu ponosi właściciel układu i związane z tym koszty obciążają właściciela układu pomiarowo-rozliczeniowego. W przypadku odbiorców przyłączonych do sieci niskiego napięcia (o napięciu znamionowym poniżej 1 kV), w tym większość gospodarstw domowych, właścicielem układu pomiarowo-rozliczeniowego jest operator systemu dystrybucyjnego.

JEŚLI odbiorca udziela pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy

  1. Odbiorca dokonuje wyboru sprzedawcy i zawiera umowę sprzedaży
    W tym kroku odbiorca upoważnia nowego sprzedawcę do reprezentowania go przed operatorem systemu dystrybucyjnego oraz przed dotychczasowym sprzedawcą. W tym przypadku nowy sprzedawca - w imieniu odbiorcy - dokonuje niezbędnych formalności tj. wypowiada umowę dotychczasowemu sprzedawcy, zawiera (o ile to konieczne) umowę o świadczenie usług dystrybucji z operatorem systemu dystrybucyjnego.
  2. Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą
A
A+
A++
Drukuj
PDF
Powiadom